Fleksible Læsekurser på FEGU Hellerup
Differentieret læseundervisning: individuelle veje til succes
Læsekurser på FEGU Hellerup er ikke bare ét kursus, men en samling af selvstændige enheder, der kan sammenstykkes til den enkelte elevs behov. Dette er dejlig praktisk, når man tænker på, at der ikke er to elever, der er ens. Begynderlæsning er noget helt for sig selv, thi det er en disciplin, der ikke tåler fejltagelser. Læreren skal være uhyre observerende, således at han aflæser elevens respons på materialet for derigennem at bestemme, hvilken læselæringsvej, der er bedst for eleven.
Vigtigheden af en succesfuld start i læsning
Når der ikke tolereres fejltagelser i denne begynderlæsning, er det fordi, at elevens selvtillid kan lide alvorlig skade, hvis han eller hun mister troen på at kunne komme til at læse. Det er ikke usædvanligt, at vi på FEGU Hellerup har elever i sjette-syvende klasse, der læser dårligt. De har så kæmpet i hele deres skoletid med at lære at læse, vel vidende, at de lever i en videnssamfund og deres chancer for succes er proportionale med deres evner til at læse. Derfor er det vigtigt, at den første læseundervisning bliver en succes. Af den årsag har vi en særlig grundig tilgang til læsning, hvor mange sanser inddrages ved hjælp af det visuelle, det auditive og det motoriske. Og dette kan forlænges til eleven føler sig godt tilpas med det indlærte.
Fokus på halvstuderede elever fra tredje til niende klasse
Men begynderundervisningen er ikke den overskyggende aktivitet på FEGU Hellerup, snarere modtager vi elever fra tredje til niende klasse, der kunne falde ind under kategorien ’halvstuderede røvere’, thi de har fat i ’lidt af det hele’ uden at kunne én ting ordentligt. Derfor har vi et godt testapparat, så vi får vished for, hvad eleven kan og hvad han eller hun ikke kan. Det kunne være, at man har lært de fleste af bogslydene, men alligevel ikke fået lært, at bogstavet D jo kan findes i tre varianter, stumt, hårdt, og blødt som i rødt, dør og rød. Så det meste af arbejdet foregår med at reparere hullerne i elevens læse viden.
Træning og forståelse gennem tilrettelagt læsemateriale
Når så grundteknikkerne er indlært, gælder det at praktisere det indlærte på ikke-tilrettelagt materiale, altså almindelig skønlitteratur. Her har jeg opdaget, at det er succesfuldt at træne eleven på noget læsemateriale, der egentlig ligger under hans læsekapacitet. Det giver både lærer og elev overskud til at opdage, om der er noget forståelsesmæssigt, som er oversprunget. De små, tilsyneladende lette ord, som ’der’ ’det’ og ’de’ er faktisk meget komplekse. Ordet ’der’ betyder for eksempel fire helt forskellige ting, som det vil være nyttigt for eleven at lære (en stedsbetydning, kan stå i stedet for det foregående ord, have en grammatisk betydning ’der er sol i dag’ og lave passive sætninger ’der spises’). Desuden øver man i det lidt for lette materiale noget læsehastighed, som eleven stærkt har brug for i de næste 10. – 15- år. Senere i forløbet får eleven bøger med hjem at læse, bøger, hvortil der allerede er udarbejdet spørgsmål, så læreren efter endt læsning kan kontrollere læseforståelsen. Kan eleven nemlig ikke besvare et eller flere spørgsmål, ved læreren, at der har været komplikationer, der skal undersøges.